
Det har gått med atskillige timer denne vinteren og våren for å gjøre Villanda kampklar.
En liten lekkasje i forskipet gjorde at vi satte henne på land allerede i november. Hun ble vinterkonservert, pakket inn, stroppet fast og unngikk så vidt katastrofe under vinterstormen. Gjennom vinteren pågikk små og store gjøremål. Med det samme snøen begynte å tine i bakkene, ble programmet intensivert. Her er en slags dagbok:
Sped begynnelse:
29. jan 15: Ryddet inventar, Koblet fra gjennomganger innvendig, påbegynt fjerning. Skrapt korall av propell. (Skitvær – kuling og tre-fire kuldegrader). Avtale om å ta ned mast etter helga.
30-31. jan 15: Gjennomganger vask, toalett og logg ute, og hull rengjort og slipt. Gjennomgang til loggen går gjennom monolag, virket dårlig limt, kan være en årsak til lekkasje. Øvrige går gjennom sandwich, som ikke har epoxykrans innvendig. Dermed bare kjernemateriale som motstår komprimering når gjennomgangen skrues sammen – også en mulig årsak til lekkasje. Michael pusset bulb og kjøl. Presenning av, klargjort masta for trekking.
1-2. januar 15: Sikling på kjøl, ror og deler av bunnområdet som skal ha ny finish. Overraskende resultater! Uggent vær å jobbe i, men har ennå tid å ta det i små biter. Påbegynt riving innvendig. Begynt søk etter egnet dørkmateriale. Aluminium? Kanalplast?
3. januar 15: Mastetrekk utsatt, deler til kran uteble. Satser på en dag senere – foreløpig uvisst når. Over til ettermiddagsjobbing fra i morra, pga dagjobb.

4-5. januar 15: Stripping innvendig godt i gang. Elektrisk skrape funker bra, helt inn på plasten. Ser ikke vakkert ut, men det gjorde ikke vinylduken heller. Planlegger skumduk som innerdekke, 10mm isolerer som 15 cm glava.
7. februar 15:
Stormen “Ole” tar tak. Båten nesten vridd ut av krybba. Ingen skader.
19-20. februar 15:
Masta trukket. Sliten skive genoagjennomføring. Byttet ok.
Plan for mast:
Full puss utvendig. OK
Lensetakler tas ut sändes Oslo for kopiering. OK – men gjør det sjøl
LEDLampe motor/ankerlys. OK
Topplanterne. Pusset renovert. OK
Kabling vindgiver. OK
Bytte trinsehjul storseilskjøte. OK
Rengjøring oljing mastespor – MANGLER
Nokker øvre spriderpar montert og tapet.
øvrige nokker – minus 1 – pusset og teipet.
Nytt akterstag 6 mm dyneema sk-75. Gult.
Mast OK pr 28. april.
Skrog:
4 gjennomganger montert
Hårsprekklekkasje forskip lokalisert og utbedret.
Bunnsmøring:
Kjøl og ror: Jotun antipest 3 strøk med finpuss og sikling mellom hvert. ok
Skrog: VC17 Tar, 3 strøk, sikling mellom hvert. ok
Avslutning: lett våtslip smergel 1200 grad. ok
4. mai 2015: Sjøsetting. ok
Tørr båt etter 3 dager. ok
Plan for skrog:
Puss skrog og kjøl ok
Kjøl grunnes m antipest ok
Skrog grunnes med VC Tar ok
Skifte fire gjennomganger ok
Lokaliser lekkasje og tette ok
Bon og voks skutesider ok
Plan salong:
skifte eller pusse og lakkere/olje skuffeseksjon
kle med skumplater og syntetduk i tak og ruffsider.
Aluminium LED-lyslister i tak
Kokestell
Plan diverse:
Instrumentpanel reduseres og flyttes
Mastemontert repeaters?
Oppdatere firmware Raymarine 435i kartplotter til versjon 1.11
AIS – WiFi?
Servant mellomrom
Kapell
Ny dekor(?)
Ny exitslange toalett. ok
Ferdigstille dieselvarmer
Plan dekk:
Endre innfesting blokk til finhal
Plan rigg:
Kromgarvet lærbeskyttelse rundt blokker til lensetakler
Ringer erstatter blokker hvor det er hensiktsmessig. Også storseiltakkelasjet?