båten

 

Villanda for spinnaker under Tjeldsundregattaen. Foto: Mette Eide
Villanda for spinnaker under Tjeldsundregattaen. Foto: Mette Eide

Villanda er en Rainbow 42 sjøsatt 1. mai 1988, produsert ved Farsø Glasfiber i Danmark. Da båttypen ble lansert på slutten av åttitallet, var den noe av det råeste som fantes på regattabanen.

Båten er designet av Frans Harter og Peter Reedtz, og planer ved omtrent 16 knops fart i unnavind. Sylskarp i innfaret og flat akterut, med fint sveip over hekken. Omtrent som moderne strykejernsbåter. Men R42 har i tillegg en klassisk, slank eleganse over linjene.

God plass: Villanda har 3 kabiner, en i forpiggen med 2 køyer, og to akterkabiner med dobbeltkøy. Mellom salong og forpigg er et stuerom med toalett.

Båten er sandwichstøpt med skumkjerne og kevlarforsterket vinylester som er noe hardere enn konvensjonell polyester. Etter litt polish er  den muslinghvite gelcoaten like fin som dagen den kom ut av fabrikken.

Rainbow 42 er en spenstig sportsseiler. Bare de nederste ca 40 centimeter av skroget er i berøring med vannet. Under båten henger en to meter dyp knivkjøl i stål med en blybulb på 1,8 tonn, og skaper stabilitet når hovedmotoren, et fjell av et storseil, blir heist mer enn 20 meter til værs og sparker fra med alt den har av hestekrefter.

Du seiler Rainbow 42 alene, eller med en rorkultpilot. Ikke elegant og fort, men med høy puls og bestemt muskelbruk. Med tre eller fire crew er de fleste seilfunksjoner ivaretatt, fordi den store cockpiten er innrettet for seiling. Kort vei til alt, og ingen lakkerte komfortartikler som forstyrrer oppsettet.

Best – og artigst – seiler Rainbow 42 med 6-10 personer om bord, slik at det til enhver tid kan plasseres kjøttvekt i lo for å legge vekt mot krengningskreftene.

Det er en utfordring å hente maksimalt ut av trimmen i den tre-spriders (pluss toppdiamant), svært fleksible riggen. Men når den står perfekt er det en power i båten som strammer helt ned i hælkotene.

bilde
Villanda på fjorden med nye Quantum-seil

2 kommentarer til «båten»

  1. Hei, vurderer å kjøpe amazing race som ligger i lofoten. Eierne mente jeg kunne kontakte deg fordi du hadde mye info om denne båttypen. Er det stor forskjell på denne båten og din båt. Det skal være en rainbow 43. Det ser feks ut som skrogform er litt forskjellig.

    mvh

    Eivind Øvrelid

  2. Hei igjen, tja har en del info, i hovedsak er båtene like, men AR noen år nyere, en fot lenger og har litt høyere skuteside og ruff, som gir bedre ståhøyde inne bl a, det har ikke jeg i Villanda (ca ti cm mer mellom dørk og rufftak.

    Min er (nøkternt) utrustet innvendig, noe mer enn AR(?)

    Ellers lik på det meste, tror kanskje kjølen min er dypere, men eksakt samme form i skroget undervanns.

    Samme rigg med tre salinger 0g toppdiamant, rodvant og lik seilplan. AR har spektra lensetakler, jeg har ståltau. Samme LYStall. Litt mer moderne Seldén-rigg på AR, bl a m dip spinnkerbom om jeg har forstått rett. Da brukes vel doble spinnakerskjøter/-bras? AR har vel også ennå den opprinnelige VPentamotoren? Jeg har skifta til Solè på samme drev.

    Ellers bare noen cm forskjell på de fleste mål så langt jeg har sammenlignet målebrev.

    Villanda er bygd 1988 på Frans Harters opprinnelige tegninger fra 1986. AR ble laget noe senere (nitten noen og nitti?) på samme linjer og lest, men strukket litt av Peter Reedtz.

    De to var kompanjonger i firmaet bak båten, Harter var marinearkiktekt (døde for 3-4 år siden, Reedtz seiler.

    Amazing er etter hva jeg vet opprinnelig «Libresse», som seilte med rent damelag i dansk seilsport på nittitallet. Var på østlandet og seilte også, og har hørt noen historier om den derfra. Seilte bra, typen noe av det råeste som befant seg på regattabanen da den kom. Møtte motstand i dansk seilsport i begynnelsen, de hadde problem med å sette handicap på en båt som rauk opp og planet i 16 knop på åtte sekundmeter vind. Masse skriverier i dansk båtpresse…

    AR seiler bra når hun håndteres bra, akkurat som Villanda. Men krevende!

    Jeg ble fortalt en historie om at Villanda hadde maksa med 24 knop på en surf mellom Bergen og Shetland, med et lag jolleseilere om bord som ikke visste hva redd var for noe.

    Artig å høre det er interesse for båten. Hvor holder du til (håpet at hun kunne bli i nord.)

    KnutG

Legg inn en kommentar