Villanda for spinnaker under Tjeldsundregattaen. Foto: Mette Eide
Villanda for spinnaker under Tjeldsundregattaen. Foto: Mette Eide

Villanda er en Rainbow 42 sjøsatt 1. mai 1988, produsert ved Farsø Glasfiber i Danmark. Da båttypen ble lansert på slutten av åttitallet, var den noe av det råeste som fantes på regattabanen.

Båten er designet av Frans Harter og Peter Reedtz, og planer ved omtrent 16 knops fart i unnavind. Sylskarp i innfaret og flat akterut, med fint sveip over hekken. Omtrent som moderne strykejernsbåter. Men R42 har i tillegg en klassisk, slank eleganse over linjene.

God plass: Villanda har 3 kabiner, en i forpiggen med 2 køyer, og to akterkabiner med dobbeltkøy. Mellom salong og forpigg er et stuerom med toalett.

Båten er sandwichstøpt med skumkjerne og kevlarforsterket vinylester som er noe hardere enn konvensjonell polyester. Etter litt polish er  den muslinghvite gelcoaten like fin som dagen den kom ut av fabrikken.

Rainbow 42 er en spenstig sportsseiler. Bare de nederste ca 40 centimeter av skroget er i berøring med vannet. Under båten henger en to meter dyp knivkjøl i stål med en blybulb på 1,8 tonn, og skaper stabilitet når hovedmotoren, et fjell av et storseil, blir heist mer enn 20 meter til værs og sparker fra med alt den har av hestekrefter.

Du seiler Rainbow 42 alene, eller med en rorkultpilot. Ikke elegant og fort, men med høy puls og bestemt muskelbruk. Med tre eller fire crew er de fleste seilfunksjoner ivaretatt, fordi den store cockpiten er innrettet for seiling. Kort vei til alt, og ingen lakkerte komfortartikler som forstyrrer oppsettet.

Best – og artigst – seiler Rainbow 42 med 6-10 personer om bord, slik at det til enhver tid kan plasseres kjøttvekt i lo for å legge vekt mot krengningskreftene.

Det er en utfordring å hente maksimalt ut av trimmen i den tre-spriders (pluss toppdiamant), svært fleksible riggen. Men når den står perfekt er det en power i båten som strammer helt ned i hælkotene.

bilde
Villanda på fjorden med nye Quantum-seil

Legg inn en kommentar