seiltrim

Seiltrim på Villanda er som på andre båter. Men på Villanda får du beskjed øyeblikkelig om ei endring førte til bedre fart eller ikke.

Villanda seiler på et smalt spor, det vil si at det er kort vei fra full fart til full tryning – omtrent som å seile inn i lim. Smalt spor er en underdrivelse. Vi snakker om en knivsegg.

Villanda-riggen har i alt 12 trimpunkt, som til sammen gir et formidabelt spekter med kombinasjoner. Bare noen få er helt riktige i en gitt situasjon. Ut fra ønsket kurs går  jobben ut på å trekke, stramme, slakke eller justere de rette tauene for å få seilene til å ekspedere vinden mest mulig effektivt.

Når alt står riktig er det som å oppleve et rent klikk i et golfslag, å finne et sweetspot på et balltre, eller å kjenne en hvetedeig sette seg mellom hendene. Hele båten slapper av og trenger inn i et uanstrengt verden av brusende fartsfølelse.

Finere følelse finnes ikke.

Vi bruker en guide som vi har utviklet sjøl, et uttrekk fra en gammel svensk oppfinnelse som heter Trimhjulet. Smart i utforming, men litt teit i utførelse, siden papp tåler vann bare sånn passe. Våre egenutviklede laminerte trimkort holder mye lenger. Kortene inneholder sjekkpunkter med veiledende verdier fra for til akter under en rekke forhold. Om du ikke synes det går fort nok, er det bare å kjøre sjekkremsa fra for til akter.

Du vil etter hvert skjønne at sjøl om det vrimler av tau om bord på Villanda, er det i grunnen bare to typer – de som fungere vertikalt og de som fungerer i horisontalplanet.

Trim betyr å stramme inn, slakke på eller endre posisjon på tau eller festepunkter som holder seilet spent. Mange av tauene om bord handler om nettopp det.

Vertikale trimpunkt på forseilet er fallet. På storseilet fallet, skjøteløpere, liksnorer og cunningham. Horisontale trimpunkt på er skjøter og travere.

Storseilet er viktig for totaltrimmen på grunn av størrelsen, og må trimmes grundig og nøyaktig for å trekke best mulig.

Trangt satte forseil er det verste vi vet, for da ramler storseilet sammen til et formløst sirkus. Det går ikke nødvendigvis sakte. Vi har hatt ti knop med stålsatt genua og slaget om Storbritannia i storseilet. Men det sliter på storseilet å bli filleristet, og det ser ikke pent ut. På Villanda bryr vi oss stort sett døyten om stil, men rolige seil går fortere enn ville. Derfor tar vi livet av akterlikene så ofte vi kan.

Det er umulig å behandle hele temaet om seiltrim på disse linjene. Het er et par bøker som handler mye om seiltrim:

Seil- og riggtrim av Ivar Dedekam. Boka er gjennomillustrert, men tungfordøyd, av og til slurvete i oppskriftene og delvis tildekket av sjargong. Du kommer enten til å forkaste den eller lese den i filler – flere ganger.

Seiling av Steve Sleight inneholder blant svært mye annet noen gode og fremfor alt lettfattelige kapitler om trim av seil og rigg.

Puggstoff: Trimpunkter på Villanda i seks forskjellige vind- og sjøfører.

 

 


Legg inn en kommentar