Target speeds for Villanda

Her er de teoretiske mål-hastighetene til Villanda, det vil si hvor fort hun må seile ut fra vindstyrke og kryssvinkel for å tilbakelegge distanse mot mål mest mulig effektivt (VMG – Velocity Made Good).

TS_NOR7467

 

TWS = True Wind Speed | Sann vind (kn)
AWA UP = Average Wind Angle Upwind | Snitt vindvinkel kryss
BS UP =  Best Speed Upwind | Beste hastighet kryss
TWA  DN = True Wind Angle Downwind | Sann vindvinkel lens
BS DN = Best Speed Downwind | Beste hastighet lens

Kommentar: Over fem og en halv knop kryssfart med seks knops vind er en heftig bestilling, og man kan stille spørsmål ved teorien. Andre R42-eiere klager over det samme: Båtens akilleshæl er slakk vind. R42 har stor våt flate i forhold til vekt, og det drar opp ratinga – og ned farta i lite vind. Botemidlet er RPR langt fram på båten, for å løfte rumpa mest mulig ut av vannet. Det er der våt flate er størst…

Når vinden øker til 14-16 knop jevner det seg mer ut, og vi kjenner igjen båtfartene.  Sju-åtte knop i like mange sekundmeter skal kunne gå.

 

(RPR = Rumper Paa Rekken)

 

 

(Kilde: orc.org)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *