Tjeldsundregattaen sett fra Villanda

Villanda for spinnaker under Tjeldsundregattaen. Foto: Mette Eide
Villanda for spinnaker under Tjeldsundregattaen. Foto: Mette Eide

Statistisk materiale fra Villandas tredje seilas viser hvor vi ligger i feltet, hvor det gikk fort, ikke så fort, høyt og ikke så høyt. Konklusjonen er at vi har for liten høyde og fart, og at bør kunne hente inn sekunder i hvert slag. Hadde vi nådd full fart etter hvert slag 20 sekunder tidligere enn nå, ville vi kunne hentet inn minst tre minutter på seiltid. Andre hovedoppgaver framover er å få bukt med noe av høydeproblemet. Skipper har allerede tiltak på gang. Mest har vi å hente på å bli sikrere med spinnakeren.

Her er en dump av Josteins sporing på endomondo:

Skjermbilde 2014-08-26 kl. 15.52.52

 

…og her er en liten tabell som oppsummerer bestillingen fra skippern:

Skjermbilde 2014-08-26 kl. 16.05.47

 

Sjekkliste seiltrim

Rigg og seil på Villanda kan stilles inn på en bråte måter, og det tar tid å finne fram til optimal trim for enhver vind. Jeg har trålt lærebøker og en mengde trimtips, og kommet fram til et slags system skreddersydd for Villandas oppsett. Tabellene fordeler seg på vind i tre styrkeområder, og hver vindstyrke er fordelt på flatt hav og tungsjø. Kommenter gjerne!

Ut fra forholdene plukker du ut hvilken kolonne som gjelder – og kjører sjekklista ovenfra og ned. Forseil øverst, så storseil, og lista er ment som et utgangspunkt for fintuning. Varianter vil forekomme fra båt til båt. (Under tabellen finner du en nedlastbar pdf-versjon) 

 

sjekkliste seiltrim

Last ned som PDF: sjekkliste seiltrim

Target speeds for Villanda

Her er de teoretiske mål-hastighetene til Villanda, det vil si hvor fort hun må seile ut fra vindstyrke og kryssvinkel for å tilbakelegge distanse mot mål mest mulig effektivt (VMG – Velocity Made Good).

TS_NOR7467

 

TWS = True Wind Speed | Sann vind (kn)
AWA UP = Average Wind Angle Upwind | Snitt vindvinkel kryss
BS UP =  Best Speed Upwind | Beste hastighet kryss
TWA  DN = True Wind Angle Downwind | Sann vindvinkel lens
BS DN = Best Speed Downwind | Beste hastighet lens

Kommentar: Over fem og en halv knop kryssfart med seks knops vind er en heftig bestilling, og man kan stille spørsmål ved teorien. Andre R42-eiere klager over det samme: Båtens akilleshæl er slakk vind. R42 har stor våt flate i forhold til vekt, og det drar opp ratinga – og ned farta i lite vind. Botemidlet er RPR langt fram på båten, for å løfte rumpa mest mulig ut av vannet. Det er der våt flate er størst…

Når vinden øker til 14-16 knop jevner det seg mer ut, og vi kjenner igjen båtfartene.  Sju-åtte knop i like mange sekundmeter skal kunne gå.

 

(RPR = Rumper Paa Rekken)

 

 

(Kilde: orc.org)