Nytt målebrev for 2014 :-(

IMAG0103

Årets rating for Villanda er ned fra 1,135 i fjor til 1,123, viser nytt målebrev for 2014-sesongen.

Nye seil medfører nytt målebrev, og de kan få innvirkning. Vi får se. Det er jo hyggelig at ei gammel dame får det litt lettere på banen enn hun har hatt det tidligere.  Nå spørs det bare hva NORrating har funnet på for konkurrentene…

 

 

OPPDATERT: Norratings system for rapport av ratingtall er nok til å frustrere gallestein på en kamel. Ved nærmere sjekk et par uker etter dette gledesutbruddet over takknemlig handicap, hadde Norrating festet drivankre av mørk, dyster tallmagi på Villanda – og økt ratinga til 1,142. Er det rart man sønderriver sin kjortel?
Jeg sendte sporenstreks følgende epost til Norrating:

«Hei,

Jeg betalte avgift for Villanda til NORrating 26. mars, og systemet kvitterte med en rating på 1,123.

Det var ned fra et halsbrekkende 1,135 i fjor, og jeg var forsåvidt fornøyd. Jeg synes også tallet – så langt jeg kunne bedømme – harmonerte med de tre andre båtene i denne klassen som er å finne i ORC-registret ( og som har litt andre mål på både skrog, seil og rigg).

I dag gikk jeg i tabellene på NORrating igjen, mest for å sjekke hvor mange i foreningen min som har løst avgift, og kanskje få et komparativt inntrykk overfor de jeg ukentlig konkurrerer mot.

Da var ratingtallet for Villanda økt til 1,142. Dette er et tulletall – i beste fall.

Båt, seil og rigg er uendret ift i fjor.

Hvis tallet blir stående faller vitsen med å konkurrere med den båten – en gøyal og frisk sportsbåt – totalt bort.

Det hadde vært fint om ratingtallet ble beregnet på nytt – på en troverdig måte.

Med vennlig hilsen, etc, etc..»

Svaret kom etter et par dager:

«Hei
Vi har gått igjennom båten din og kan ikke finne feil i inndataene. Dermed er våre muligheter til å påvirke kalkuleringen av din båts fartspotensiale brukt opp for i år. For sikkerhets skyld har vi kjørt beregningene en gang til. Du har fått en endring på 7/100 i rating, noe som tilsvarer ca 4 sekunder på en nautisk mil, tilsvarende en seilt lengde på 16 meter per nautisk mil.
Vi tror at ORC sin måte å beregne en båts fartspotensiale på er den eneste riktige. Vi tror også at de forandringene som gjøres hvert år bidrar til å gjøre systemet litt bedre. Vi ønsker velkommen alle inspill og forslag til forbedringer som kan bidra til å gjøre systemet bedre. Derfor hører vi gjerne fra deg litt mer konkret på hvor du mener at vår beregning svikter. Er det i lite eller mye vind, på kryss eller lens? Du kjenner din båt best, og dine erfaringer med et tall som du mener er åpenbart feil vil være verdifull input for oss i det videre arbeidet. Hvis vi har oversett tastefeil eller inndatafeil er det flott om du gir oss beskjed, og en mulighet til å rette opp det.

Med ønske om en framgangsrik og frisk seilsesong.

Endre Steinbru
NOR Rating «