Ny latbægg

Ny lazybægg i grått lerretsstoff montert. Ikke helt fornøyd, den henger litt og slenger under seiling.

Man kunne alltids stive den av med spiler, men da blir det mer vekt høyt oppe. Satser heller på å legge opp reimer, og ta av selve bæggen under seiling. Blir ryddigere rundt bommen på den måten – og bør bli minst like greit å ta opp og ned seil.

Bæggen er dermed ikke lenger teknisk sett en lazybag (stack pack), men et bomtrekk.

Montert to nye led-leselamper i forpiggen, og ny lens-heis.

Hjem i fin stil

Kraftig regn på morran. Avgang Nergårdshavn ved lunsjtider, etter å ha skiftet drivstoffilter.
Rett ut og tørn høyre, fin lens gjennom Sandsøysundet, med kraftige 14 msek kast over Toppsundet.
Feide inn Mågasundet, og klarerte Trondenesvika med fulle seil, ca 10 knop på loggen og klar for havn og famlieliv.
Ankomst båthavna ca 1800. Av seks timer reisetid brukte vi motoren kanskje 20 minutter til sammen.

Bjarkøy-padling

Nydelig soldag med padling i skjærgården, god mat og hygge på brygga.

AVG 1630 m kurs for Nergårdshamn på Bjarkøy, via Sundsvollsundet. Ved innseilinga svikta motoren, vann i brennstoffilteret. Vi haltet oss inn til havna, og blir liggende longside en svensk Fortius 37. Ank 2200. Skiftet drivstoffilter.

Motor tot 2 t, seil ca 2t

ank Nergårdshamn 2200

Sol og lettskyet opphold, NØ 0-4 msek

Tur til Grøtavær

Avg Harstad 1830 etter en katastrofe med vann i dieselen, inn til Hagan ca 2000 for henting av gjenglemt lesestoff.
Ankomst Grøtavær ca 2300
Motor tot: 3t
Seiling 2t
Sol, 13-14 grader, NØ 2-4 msek.

Torsdag 12 oktober 2010
Tur til Grøtavær og BjarkøyAvg Harstad 1830 etter en katastrofe med vann i dieselen, inn til Hagan ca 2000 for henting av gjenglemt lesestoff.Ankomst Grøtavær ca 2300Motor tot: 3tSeiling 2tSol, 13-14 grader, NØ 2-4 msek.